27 Ekim 2009

Patatesli Kol Böreği

Patatesli Börek

EN PRATİK BÖREK ; KOL BÖREĞİ :)
Düşündüm, düşündüm bu böreği "Tuzlu Hamur İşleri" bölümüne mi ? "Pratik Lezzetler" bölümüne mi eklesem bilemedim :)
Hazırlaması, patatesin haşlanma süresini saymazsak, on bilemedin on beş dakika !
Sabah kahvaltısına, çocuklar okuldan gelince beş çayının yanına, hatta akşam yemeği olarak.
Tabi; "bu akşam patatesli börek yiyelimmi ?" diye sorunca, "olur, yemek olarak ne yapacaksın?" diye soran bir eşiniz yok ise :)
Tarif basit, yapımı basit ama anneciğimin klasik böreklerinden biri olan bu tarifin, arşivimde olmasını istedim.
Soğanın kavrularak eklenmesi, karamelize bir tat veriyor. Kullandığınız biber salçası ise; Antep, Kilis civarından geliyorsa, yemeyin yanında yatın :)
Hazır biber salçasını çok önermiyorum açıkçası, benim kullandığım Kilis biber salçasına tat olarak en yakın ürün; Paprika Sos. Tüm yemeklerde bu salçanın lezzetine o kadar alıştım ki, eğer evde yoksa, aynı ölçülerde paprika sosu kullanıyorum, aklınızda bulunsun. Son olarak; yufkayı da lütfen marketten almayın, yakın civarda, mahallenizde varsa eğer, "yufkacı" dan alın.

Malzemeler

  • 2 Adet Yufka
  • 4 Adet (orta boy) Patates
  • 1 Adet (mandalina kadar) Kuru Soğan
  • 1 Tatlı Kaşığı (tepeleme) Biber Salçası
  • Sıvıyağ - Su
  • Tuz - Karabiber

Yapılışı

  • Patatesleri haşlayın ve rendeleyin. (Çok fazla haşlanmasına gerek yok, böreğin içinde de pişiyor nasılsa)
  • Soğanı minik minik yemeklik doğrayın. 3-4 Yemek kaşığı sıvı yağda, orta ateşte sürekli karıştırarak kavurun. Soğanlar şeffaflaşıp sararınca, biber salçasını ekleyin ve çok az karıştırıp ateşi kapatın.
  • Rendelenmiş patatese, kavrulmuş soğanları, tuz ve karabiber ekleyip, karıştırın. Ben taze çekilmiş beyaz biber kullandım, miktarı ise damak zevkinize göre belirleyin.
  • Bir kasede sıvı yağ ve su ile bir karışım hazırlayın. (bir çay bardağı su ve yarım çay bardağı sıvı yağ gibi)
  • Yufkayı ikiye bölün. Geniş tarafı size bakacak şekilde tezgaha serin. Bir fırça yardımı ile, üzerine yağlı su sürün. Patatesli harcı minik minik serpiştirin. Geniş tarafından başlıyarak rulo yapın.
  • Hafifçe yağladığınız fırın kabına (ben 30 cm.lik turta kalıbımı kullandım) ilk rulo gül şeklinde, diğerlerini de onun çevresini saracak şekilde yerleştirin.
  • Kalan yağlı suyu da böreğin üzerine sürün. Üzerini kapatarak, vaktiniz var ise bir gece buzdolabında dinlendirin.
  • 180 derece de ısıtılmış fırında, 35-40 dk. üzeri ve altı turuncu olana kadar pişirin.

Patatesli Börek

  • Patatesli börekte patatesleri hamur kıvamında sevmiyorsanız (kardeşim ekmek arası ekmek yiyorum sanki" der mesela) patatesleri çiğ olarak rendeleyip ekleyebilirsiniz. O şekilde de çok lezzetli oluyor.
  • Böreklerin iç kısımlarının çiğ kalmaması için, ruloları mümkün olduğunca serbest sarın. Her tarafı kızarmış, çıtır çıtır börek seviyorsanız, kol böreği size göre değil :) Hazırladığınız ruloyu daire şekline getirmeden uzun uzun tepsiye dizin. Şahane olur.
  • Ben tüm böreklerde uzun zamandır yumurta sarısı kullamıyorum. Verdiği turuncu renk ve kabuk gibi olan üst kısım hoşuma gitmiyor. Sadece yağlı su sürüyorum. Aynı şekilde yufkalara sürmek için de, yoğurtlu, sütlü vs. karışım hazırlamaya üşendiğimde sadece yağlı su sürüyorum. Gayet hafif oluyor.
  • Böreği hazırladıktan sonra üzerini kapatarak, buzdolabına mümkünse bir gece dinlendirin. Buzdolabında dinlenmiş ve ve sıcak fırına verilerek pişen böreğin tadı çok başka. Buzdolabından çıkmış böreği, direk sıcak fırına verebilirsiniz, oda ısısına gelmesini beklemenize gerek yok.

Baklava Yufkası ile Patatesli Börek

BAKLAVA YUFKASI İLE PATATESLİ KOL BÖREĞİ
Hemen hemen tüm börekleri artık baklava yufkası ile yaptığımı söylemiştim ama patatesli börek için uygun değil diye düşünüyorum.
Börek değilde, sadece patates püresi yani harç yiyormuşsunuz hissi veriyor. Herhangi bir yemek ile birlikte patates püresi servis etmeyi düşünüyorsanız, farklı bir sunum olması nedeniyle denenebilir :)
Birde baklava yufkası tuzsuz olduğu için, harç ne kadar tuzlu olursa olsun börek tuzsuzmuş gibi geliyor.
Sonuç olarak; bu börekte bizde ziyan olmadı, afiyetle tüketildi. Yemek konusunda hepimizin zevki, damak tadı farklı olduğu için bu seçeneği ile de yayınlamak istedim.
Malzemeler, yapılışı, yufka hariç yukarıda yazılanlar ile aynı...

21 yorum:

élif(keyf-i mutfak) dedi ki...

börek 10 numara gözüküyor.. kol böreğine patates inanılmaz yakışıyor..fotoğraflar hezamanki gibi süper mügecim..bu arada senin eşinin modelinden benim evde de var :)ellerine sağlık..

selyus dedi ki...

Harika görünüyor ellerine sağlık sayende akşam ne yapacağım derdinden kurtuldum :)
Pişince lezzet puanımı vericem...

Ayşe'nin Mutfağı dedi ki...

MERHABA BÖREK ÇOK GÜZEL DURUYOR BEN BÖREKLERİN İÇİNE GENELLİKLE SÜT YOĞURT VE SIVI YAĞ KARŞIMI SÜRERİM SIVI YAĞ VE SU HİÇ DENEMEMİŞTİM AMA DENEYECEĞİM

ELLERİNİZE SAĞLIK SEVGİLER

Adsız dedi ki...

ellerine saglik muge, baklava yufksı ile yapılan patatesli börek için bir not da ben eklemek istiyorum, fırından ilk çıkınca fena degil ancak birkac saatten sonra yufka nemlenip yumuşuyor ve yerken borek gibi gelmiyor insana ... ayşegül

durutarifler dedi ki...

Patatesli böreğe bayılırım ben. Bence baklava hamuru patatese de yakışır gibi geliyor.

Ellerine sağlık. Sevgiler

Tinker Bell dedi ki...

Ayyyy çok severim patatesli olan herşeyi.Ellerine sağlık ,Mügecim :))

Ordanburdanhayattan dedi ki...

offff benim en sevdiğim börektir desem inanır mısın Mügecim? enfes görünüyor.ellerine sağlık. erkekler hep aynı, bir börek yanında bol salata ve ayran o akşam iyi bir menüdür ama onları kesmez canım. illa ki tencere yemeği olmalı. bu arada ben de kesinlikle marketten yufka almam, uzunca bir yol yürür yufkamı yufkacımdan alırım misler gibi de börek olur. sevgiler canım

elif dedi ki...

tabir biraz klişe olsa da çok nefis gözüküyor demekten kendimi alamıcam:)gercekten, görünce canım çekti böreklerinizden.ellerinize sağlık..
sevgiler..

Eya dedi ki...

Mügeciiiiim...bayilirim patatesli börege...ellerine saglik, sevgiler

zehra

selyus dedi ki...

Böreği yaptım ama yanına yemek yapmadım :)
Eşim artık bu akşam idare edicek..
Börek cok güzel oldu paprika sosum yoktu senin sayende mutfağım onunla da tanıştı..
Artık bu kadar tarif denememden sonra bende samimiyet duvarlarını affına sığınarak aşarak sana Müge diye hitap etmek istiyorum..
sevgiler güzel günler..

beyaz mendil dedi ki...

Böreğin çok nefis görünüyor.Ellerine sağlık.

Canan dedi ki...

Müge Abla'cım ellerine sağlık. Börek pek lezzetli görünüyor. Aç karnına yemek sitelerini dolaşmak pek akıl karı değil ama napiim diyetteyim:)

Öptüm yanaklarından,
Canan

Pembe Tatlar dedi ki...

Hımm nefis gözüküyor...
Ellerine sağlık canım...

mutfaktakizaman dedi ki...

ellerine saglik canim cok severim kol boregini genelde ispanakli yaparim ama bunada bayiliriz..
sevgiler

makbule dedi ki...

Harika br börek ellerinize sağlık patatesli böreğe bayılırım. Tabi iç malzemeside kavrulmuşsa hakkaten yemeyelim yanında yatalım :)

Nurten dedi ki...

Eline sağlık.. Böreğin nefis görünüyor.. Senin siten alışkanlık yaptı bende.. Bakmadan geçemiyorum..Maşallah.. Enerjin hiç bitmesin inşallah.. Başarılar dilerim..

otomatikkepce dedi ki...

Kardeşinize katılıyorum. Ben patatesi tavla zarı iriliğinde doğruyorum haşladıktan sonra bir de içine kaşar peyniri rendeliyorum biraz da acılı olsa iyi olur:)Bu akşam menü belli oldu:)
Elinize sağlık
Hülya

gülşen dedi ki...

böreğiniz çok güzel görünüyor hem sunumuda çok şık dilimler halinde:)
denemek istiyorum,tek kat yarımşar yufkalara sarıyoruz değilmi,yani 4 adet yarım yufkayı birbiri çevresinde sarıyoruz.acaba bu şekilde çok iç harç tadımı geliyor ince kalıyormu yufkası,yani çift kat sarmamızı önerirmisiniz?
sevgiler...

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Gülşen;
Çift kat sarmanızı önermiyorum.
Sadece hamur yiyormuşsunuz gibi olur.
Tarifte söylediğim gibi, 4 yarım yufkayı önce uzun sarıp sonra birbirinin çevresine sarıyoruz.

gülşen dedi ki...

Müge Hanım bu böreği denedim,iç harcın malzemesi çok lezzetli oldu,böreğin sunumuda çok şık oldu,böreği oldukça serbest sardım 30 cmlik kalıbı tam kapladı bu yüzden,ve hazırladıktan sonra 2 3 saat dolapta beklettim,tek sorun yağlı bir görünümü vardı,fırından çıkardığımda eşim ağır bir böreğe benziyor dedi,aslında yarım çay bardağını bira<z geçik yağ, bir çay bardağı su ile yaptım,tadındada yağlı bir lezzet vardı,sizinkide öylemiydi acaba?o yağ olayınıda aşabilirsem favori böreklerim arasına girebilir:)
sevgiler...

aykiz dedi ki...

Merhaba Muge Hn;

Inanir misiniz simdi sofradan kalktik ve boregimiz cok guzel oldu. Tarif icin cok tesekkur ederim. Gulsen Hn.in aksine (ayni olculer olmasina ragmen) benim boregim kuru oldu. Firindan cikar cikmaz uzerine biraz su serptim ve uzerini örtüp beklettim. Yumusacik oldu.. sanirim yag orani biraz az oldu. Eee canim o kadarcikta kadi kizinda da olur. Emeginize saglik...

Sevgiler..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin